Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Camino – Den 16.- Příchod do Santiaga a zoufalé hledání noclehu.

Pedrozo – Santiago de Compostela. 25.6. Den začnu skromnou snídaní – voda a musli tyčinka. V kuchyňském koutku je jen mikrovlnka a vzhledem k včerejšímu svátku nemám nové zásoby.

Trasa Camina vede ale městem, máme na výběr z několika snídaňových kaváren – barů. Vybírám dobře, větší a příjemně až noblesně zařízený kavárenský bar s hezkou nabídkou. Dám si pořádný toast se sýrem (fakt  chleba – žádná nadýchaná „žemle“ ) , kávu s mlékem a hned se líp vyráží.

cesta k Santiagu

Jdu kousek cesty s jedním z kanadských bratrů, je to ten, který jde Camino podruhé. Fajně se s ním povídá, kromě jiného i o Santiagu. Trochu mě varuje – ano, staré centrum a katedrála jsou nádherné, ale prý je všude plno turistů a samozřejmě stánkařů apod, no prostě cirkus. A dnes je sobota, navíc ve Španělsku už začaly prázdniny, dá se čekat rušno.

Pak se loučíme, čeká na své sourozence, kteří jdou pomaleji někde za námi. Pokračuji sama a užívám si hezkou cestu, je hodně přírodní a zvlněná. Potkávám hodně lidí, ale nikoho ze svých známých. Jde se mi docela dobře, mám ale asi nějaké zvláštní mezitempo, jiného bubeníka, někteří z mých nových přátel jsou za mnou a další přede mnou, hm, docela symbolické. Otepluje se, máme opět španělské azuro, dělám dvě kratší pauzy.

příchod do Santiaga

Přicházím na předměstí – okraj vytouženého Santiaga. Dám se do řeči s chlapíkem přibližně v mém věku. Angličan – tedy vlastně z Walesu (hlavou mi blikne vzpomínka na dovolenou v Rhodosu, před 2 lety. Se synem jsme si na výletě zašli na oběd do malé taverny na střeše domku a vedle u stolu seděla mladá dvojice. Řecký číšník se jich ptal: „Are you English?“ – „No, no, we are Welsh.“) Tak tedy do Santiaga přicházím s Welšanem Chrisem, poprvé na Caminu si při konverzaci s někým ze země, kde je jako hlavní řeč angličtina, musím dávat více pozor a soustředit se. Jeho výslovnost je pro mě náročnější a potvrzuje se mi to, co jsem svým studentům často říkala – že není pravda, že americká angličtina je na porozumění obtížnější. Je prostě hodně druhů angličtin a taky záleží, jak kdo mluví. Zve mě na třetinkové pivo – tomu se nedá odolat. Sedneme si na chvíli ven ke stolku a pozorujeme a zdravíme další procházející poutníky. Pohoda, klídek a pivečko, kam spěchat, což. Kromě jiného probereme  i našeho E.Zátopka. Nadšeně o něm začal mluvit, zná jeho úspěchy a výkony. Překvapím ho informací o paní Daně Zátopkové – vůbec netušil, že byla tak výborná oštěpařka. A navíc na mě překvapeně hledí, když mu vyprávím o běhu, který se koná každé září na počest E. Zátopka (z Kopřivnice do Rožnova, malinko delší půlmaraton), běžela jsem před 3 roky a paní Dana běh odstartovala.

katedrála

Je čas jít a dojít do centra. A jsme tu, Santiago de Compostela a krásné centrum, se starými uličkami a spoustou turistů, trochu jako v Praze. Je kolem 13h, počasí je teď docela fajn, většinou pod mrakem. Potkáme kanadské bráchy a doporučují nám hotel- penzion hned vedle katedrály, ceny jsou prý do 25e. Jdeme dovnitř, vše vypadá krásně, je ale plno. Jdeme zpět, ptám se na místo, kde se vyřizuje ten glejt – diplom, Compostela a Chris se se mnou najednou loučí, jde si prý najít ubytování. Je v Santiagu podruhé a po Compostele netouží. Ok, ok, mám z toho divný pocit – nevím, jestli jsem něčemu špatně nerozuměla, nevím a jsem zase sama, což jsem v Santiagu vůbec nechtěla. Sama v davech a v neznámém městě – nic příjemného.

sobota večer v Santiagu

Dělám zásadní chybu – místo toho, abych si nejdříve našla nocleh, hledám ten úřad na certifikáty. Pomůžou mi dva mladí a navigují mě a pak ještě jednoho Australana. Dorazíme tam společně, v baráku je dlouhá fronta, no jak někde na úřadě. Domluvíme se na spolupráci a střídáme se v čekání – jeden stojí a jeden sedí, je to pořádná pakárna, po celé té štrece tu přešlapovat ve frontě. Ale dostanu krásnou Compostelu s ilustracemi jak ze středověku a mým jménem a vím, že jestli tu půjdu někdy znovu (a to bych ráda), tak si už tenhle proces odpustím. Jedna Compostela stačí.

můj poutnický pas, dokument nejcenější

Jdu ven a začne kolotoč. Zestručním to – celý půlden strávím pochodováním v centru města vyhřátého slunkem, plným lidí a rámusu. A nedaří se, jak by mě tu někdo pohlavkoval. Obíhám místní hotýlky a penziony – buď je plno anebo hodně draho. Soukromé ubytování, které mi občas někdo nabídne, se pohybuje od 35e nahoru. Byznys a cirkus. Jsem uťapaná a začínám být zoufalá, tak půjdu asi do parku, nebo co? Jdu do infocentra a jejich hezký typ – albergue – už je též plný, poslední místo se obsadilo akorát přede mnou. Další chybu dělám tím, že si nedám pauzu a jak umanutá pokračuju v hledání, ještě jedno albergue přes infocentrum –plno, prý byly rezervace předem. Tak pod most, nebo do kostela? Nakonec mi poradí ochotný klučina v občerstvení u parku, hezky mi vysvětlí cestu. Je to kousek od starého centra, najdu na první pokus a …plno. Ochotný personál ale kamsi volá a prý mají ještě volno v ubytovně nedaleko, „klušu“ tam a jo – mám postel nahoře za 17e!! – Dole by byla za 25 – stejná cena jako v tom krásném hotýlku za pokojík. Byznys je byznys. Klasická palandárna. Beru! Už nikam nejdu. V přízemí je docela hezké sezení a kuchyň, k tomu malá zahrádka. A za 3e můžu mít snídani, tak jo. Zítra je neděle a bude zase vše zavřeno.

jezdec na Caminu

Sprcha, nachystám spaní a hned vyrazím zas zpět do starých uliček a hlavně do katedrály, kde je večerní mše pro poutníky. Po těch dnešních 20km na trase a odhadem 8-10km ve městě se dopajdám do skvostné katedrály bez večeře, jako správný poutník kajícník se zhroutím na lavici s vděčným pocitem - děkuju, že můžu sedět. Celá mše trvá skoro hodinu, tradičně se slouží každý den pro nově došlé poutníky. Projdu směsicí silných a protichůdných pocitů, bere mě únava, mám hlad, pak jsem dojata, když zpíváme pod vedením paní pěvkyně s nádherným hlasem, v krásné atmosféře pospolitosti a usmíření. Když se jmenují státy poutníků, kteří dnes dorazili (i proto je dobré jít do kanceláře pro Compostelu), a slyším název své země, stáhne se mi krk. A cítím i hrdost.

v katedrále

Pak si zase stoupáme a sedáme, stoupáme – hele, nechte mě sedět, fakt mě bolí nohy. Závěr je pro mě najednou obrovsky silný, řeknu to na sebe – je mi do breku, myslím na rodiče, svého syna, bráchu…a vůbec všechny. Mše končí  a tvoří se řada na hostie. Váhám, já nepokřtěnec jsem tohle nikdy nezkusila, i když jsem u nás v kostele měla několikrát možnost. Vždy mě něco brzdilo, nejsem v žádné církvi a vlastně neznám přesně všechny ty postupy a obřady… Ty vole, tak se zvedni, ne asi – kdy jindy když ne teď. Tady a teď. Tož, tak nějak jsem se přesvědčila a zařadila se mezi ostatní.

v katedrále

Po skončení se chvíli ještě katedrálou procházím, nechce se mi hned ven, jsem tak trochu mimo, trochu dost.Večeře – tortilla ala vaječná omeleta s chřestem a malé pivo a jdu na ubytovnu. Spánek se ale koná jen částečně, zažiju tu nejhorší noc z celého Camina . Postel se houpe, i když jen někdo prochází místností a to je dost často. Na rozdíl od ubytoven na trase tady se na noční klid a uzavření domu nehraje. Je jasné, že tohle albergue zdaleka není jen pro poutníky, jsou tu i mladí, kteří se zřejmě přišli povyrazit. O půlnoci někomu hraje mobil, později se ozývají rány a křik. Na šachtu s nima. :-)  Pak už snad spím.

cesta do Santiaga

 

 

Autor: Radomila Antošová | úterý 30.8.2016 17:24 | karma článku: 22,08 | přečteno: 749x
  • Další články autora

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. Část 6. - závěrečná

Kapitola VIII. Požár a Ptakopysk záchrance. Opět se vzbudili do krásného a slunečného rána. Někteří se spokojeně protahovali a s úsměvem vítali nový den. Na Mecháčkovi 2 bylo ale jasně vidět, že se neprobudil do dobré nálady.

23.7.2017 v 14:43 | Karma: 14,02 | Přečteno: 231x | Diskuse| Letní povídka

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi . Část 5.

"Vodní hrátky Kapitola VII. „Tak tady jsou,“ ozval se tenký, pronikavý hlásek. Překvapeně se rozhlédli a až teď si všimli modrozelené vážky, která nad nimi kroužila.

15.7.2017 v 22:43 | Karma: 19,38 | Přečteno: 177x | Diskuse| Letní povídka

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi . Část 4.

Kapitola VI. STROM záchrance. Sluníčko zašimralo spáče v obličeji, několik ptáků začalo radostně vyzpěvovat a vítat nový den, za nedalekým křovím se mihlo cosi modrooranžového.

22.6.2017 v 0:19 | Karma: 18,89 | Přečteno: 172x | Diskuse| Poezie a próza

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. Část 3. Kapitola V.

U jezírka. „Brum, brum, brum, máme velký dům.“, spokojeně si začal prozpěvovat Mecháček 2 a zároveň vesele poskakoval. Ostatní se přidali a v dobré náladě šli dál. Víla chvílemi též hopsala a chvílemi se vznášela.

4.6.2017 v 21:37 | Karma: 21,01 | Přečteno: 203x | Diskuse| Společnost

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. část 2.

Kapitola IV. Setkání průzkumnické výpravy s Vílou a Ptakopyskem. „Tož, to je betelné kocór“, s obdivem zvolal Mecháček 1. „Betelné có, kdo hele?“, nechápavě se zeptal Moula.

25.5.2017 v 13:41 | Karma: 18,88 | Přečteno: 159x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 531x
„Moje maminka ráda běhá a chodí na hory. Moje maminka je hodná. Ráda my kupuje LEGO...“ Cituji přesně, jak to o mě napsal můj tehdy asi 7letý syn, takže před 20 lety. Kromě toho lega to platí stále (hodná ale nejsem pořád:-) Jsem z Ústí n. Labem, z Brna a Ostravy. Mám ráda červené i bílé, čerstvý vzduch a myšlení, pohyb v přírodě, muziku se srdcem. Původní profesí knihovnice, posledních cca 15let mě živí soukromá výuka AJ a překlady.

Mé běžecké motto, ke kterému jsem se proběhala:

Běh je očistný.

A chodecké, ke kterému jsem se prochodila:

Chůze je osvobozující.

 

Seznam rubrik