Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Camino - Den 10. O sole mio ..a psi na cestě

19.6.  Ráno raníčko se na nás směje modrou oblohou, na našem patře vstávám jako jedna z prvních – kolem 6.30. Omladina vyspává, můžeme tu být do 9 hodin.  
Mondon. ráno

V kuchyňce jsem sama, dám si po delší době svou oblíbenou teplou vodu s citrónem – ano, s tím včerejším, čerstvým. Dopřeju si skvělou snídani – bagetu se šunkou, zbytek oliv a jako zákusek broskev.

Vyrazím po 8. hod, je nádherné chladné a azurové ráno s průzračným vzduchem. Projdu se tichými uličkami ke katedrále, fotím a potkávám skupinku Italek.

Mondonědo katedrála

Veselé holky, odhaduji, že přibližně v mém věku, všechny s postavou vytrvalostních běžkyň. Míří ke kavárně, která se otevírá v 8.30, však má v názvu poutnická. Kávička v příjemné náladě a s melodickou italštinou. Slunko po několika šedivých a mokrých dnech působí jednoznačně. Vyjdu ven a ještě si obejdu náměstí s katedrálou, odsud se těžko spěchá, zamotám se v uličkách, je tu úžasný klid, jen ptáci vyzpěvují.

Mond. poutnický bar

Zasním se a naberu špatný směr.  Místní chlapík na mě zavolá – Camino? – Si, si. – Živě gestikuluje a posílá mě nahoru nad město. Díky, díky, šlapu silničkou do kopca, Mondonědo, mám tě ráda. Otáčím se, pohledem a fotkou se loučím.

Nad městem Mondonědo

Velký kus dnešní cesty vede asfaltkou, ale bez provozu a v zeleni, vlevo se otevírá výhled na krásné a pořádné kopce. Dělám krátkou pauzu, kochám se a předchází mě skupinka z kavárny, veselé úsměvy a pozdravy.  Hele, co to tu máme? Hned u cesty je nabídka ovoce, občerstvení s improvizovanou pokladničkou – cena je donativo. Jablíčka se jen smějou, jedno si vyberu a hodím tam pár drobných.

občerstvení na cestě

Pořád stoupáme, otepluje se, říkám si, že už musím zastavit a sundat mikinu a hlavně nasadit klobouk. Zpomaluju, cítím únavu ze včerejška, předcházejí mě dva starší chlapíci. Jsou drobní a rychlí, jeden se na mě otáčí, ukazuje rukou nahoru a radostně volá – „Sole, sole!“ – Směju se též a odpovídám: „Azuro“, to jsme si pokecali, úplně to stačilo k pohodové náladě. Vybavím se mi píseň „ O sole mio..“ tak nějak, o slunku. Později se dozvím, že to jsou Siciliáni, jdou neskutečnou frekvencí a rychle mizí, kromě té písně se mi vybaví i reklama na baterky duracell.

 Siciliáni zmizeli za zatáčkou a na silnici se vtom místě najednou objeví štěkající a docela velký pes, pak další menší a ještě jeden…sakra, čtyři psi. Štěkají a jasně mě vyhlížejí. Slyšela jsem je už předtím, to byli ale někde pod cestou. Jsem od nich asi 200 metrů, chovají se absolutně nešpanělsky. Hafící, které jsem tu zatím potkala, většinou leželi a sem tam sotva zvedli hlavu. Tihle vypadají  jak partička výtržníků, která se baví na účet poutníků. Jsem na psy zvyklá ze svých výletů a pravidelného běhání v porubském lese a také od svých známých pejskařů. Nejsem v tomhle ohledu nijak úzkostná, no ale 4 psi – to už je smečka. Tak si konečně udělám tu pauzu, že jo a vytáhnu svůj výrazně fialový klobouk /třeba se leknou/, který mám po mamce a částečně i  od bráchy. Dovezl jí ho před lety z Nepálu. Přešlapuju na místě, doufám, že se objeví někdo další z poutníků a – jasně že nikdo. Pusto. Pro sichr beru pár kamínků a hele klacek, nedám svou kůži jen tak. Navíc z dob mládí vím, že většina vesnických psů zná ten pohyb –když se sehnete pro kámen. Jde se, přece tu kvůli psiskům nevystojím důlek. A hele – zmizeli, srabi. :-) Seběhli někam dolů pod silnici a je jen slyšet štěkot. Za zatáčkou potkám dalšího samotného psa, vůbec si mě nevšímá, uf. Procházím vesničkou, nebo spíše hodně zanedbanou osadou, potkávám pár místních – vypadají jako polocikáni, s úsměvy zdraví, pohoda, klídek a tabáček.

statek

Jdu teď ostřejším tempem, cesta zase stoupá, vlastně jsem už skoro na stejné úrovni s těmi kopci vlevo. Moc se mi to ale nezdá, neviděla jsem dlouho značku. Raději se vracím zpět k malé odbočce, které jsem nevěřila a konečně potkám poutníka – Martina ze Strážnice. Upřímně se raduju. Jdeme spolu a kousek za tou menší odbočkou najdeme značku.

Společně dorazíme do Abadínu, takže dnes mám za sebou 18km. Šla bych ještě dál, je teprve 13h, ale do dalšího albergue je to 20km. Že bych si dnes dala znovu 38km? – Tak to neee. Je to tu jak na vsi, ospalý klid a místní ubytovna opět působí jak nová. Navíc je tu i pěkný venkovní prostor na relax. Hospitalero (správce – ubytovatel), který dorazí, je příjemný a ochotný. Registraci vypíše sám podle našich poutnických pasů (credencial) a když dojde ke mně, pronese: „Jak se máš?“ , evidentně se baví mým překvapeným výrazem.

hřbitov

Vyperu, co se dá a pověsím vše ven na slunko. Italky jsou též venku, dvě z nich se na trávě protahují. Je to něco mezi strečinkem a jógou, dost blízké mému cvičení. Na chvíli se přidám, skvělé, záda, ramena to potřebují. Dorazí Laďa – kámoš Martina, další Moravák, z Valašska. Kluci jsou spolužáci a letos dokončili VŠ studia. Martin mi cestou povykládal, jak začali Camino spolu, též v Santanderu. On měl ale pak také puchýře a navíc je jasné, že mají každý jiného „bubeníka“ , Ladis je rafan, který rve kilometry a Martin jde více na pohodu. Takže se na chvíli rozdělili, Martin si trochu léčil nohy a jel autobusem  zcela stejnou trasu jako já. A Laďa ho dnes došel, včera si prý dal 50km, když se o tom  později bavíme, jen mu svítí oči. Moc se mi líbí, jak si vyjdou vstříc, neomezují se. Později se podobně domlouvají i na závěr Camina – půjde každý svým tempem a sejdou se v Santiagu. S tím, že Laďa si pěšky projde ještě trasu ze Santiaga do Finestry a pak se vrátí busem.

Mondon. katedrála

Jdeme společně všichni tři do nedalekého baru – bistra. Tahle základna je moc fajn, jen přejdeme náves a jsme u zdroje. Venkovský klid i ceny, dáme si zapečené bagety, salát a pivo. Po jídle a živém pokecu chci zaplatit a dát si kafe venku, ať mají ogaři prostor jen pro sebe. Účet se mi ale nezdá, to je nějak moc. Krátká diskuze s obsluhou, no jasně, paní si myslela, že platím všechno – mamka na výletě se svými synky. Kluci se smějou a u vedlejšího stolu i ten starší Španěl, který se na mě smál včera. Směju se i já, bo - když se naučíte smát sami sobě, tak ze srandy nevyjdete. :-)

Vše vysvětleno, přesunu se na kávičku ven, na večerní slunko. Dám se do řeči se starším a příjemným Holanďanem. Na první pohled působí jako usedlý chlapík, který si dá po obědě pivko a zalehne k novinám..a přitom jde tuhle pouť. Zase jednou si vzpomenu na J.Duška  a jeho – „Nevytvářejme domněnky..“ a mé – nesuďme své bližní podle zevnějšku, nebo-li  image. Je na Cestě asi dva týdny, též ho trápily puchýře a prozradí mi, že si občas dopřeje lepší ubytování.

Cesta po deštích

Navzdory idylickému odpoledni je pro mě noc šílená.  Irský spolunocležník nad mou postelí si asi něco šlehnul, furt sebou mele, takže se hýbá i má postel, na to špunty do uší nezaberou. Po půlnoci mu dvakrát spadne mobil – do mé postýlky, jak jinak. Odstřelit na Mars. Neřekne ani sorry, cypovské chování.

značení na zdi

 

Autor: Radomila Antošová | pondělí 8.8.2016 22:28 | karma článku: 21,60 | přečteno: 534x
  • Další články autora

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. Část 6. - závěrečná

Kapitola VIII. Požár a Ptakopysk záchrance. Opět se vzbudili do krásného a slunečného rána. Někteří se spokojeně protahovali a s úsměvem vítali nový den. Na Mecháčkovi 2 bylo ale jasně vidět, že se neprobudil do dobré nálady.

23.7.2017 v 14:43 | Karma: 14,02 | Přečteno: 231x | Diskuse| Letní povídka

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi . Část 5.

"Vodní hrátky Kapitola VII. „Tak tady jsou,“ ozval se tenký, pronikavý hlásek. Překvapeně se rozhlédli a až teď si všimli modrozelené vážky, která nad nimi kroužila.

15.7.2017 v 22:43 | Karma: 19,38 | Přečteno: 177x | Diskuse| Letní povídka

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi . Část 4.

Kapitola VI. STROM záchrance. Sluníčko zašimralo spáče v obličeji, několik ptáků začalo radostně vyzpěvovat a vítat nový den, za nedalekým křovím se mihlo cosi modrooranžového.

22.6.2017 v 0:19 | Karma: 18,89 | Přečteno: 172x | Diskuse| Poezie a próza

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. Část 3. Kapitola V.

U jezírka. „Brum, brum, brum, máme velký dům.“, spokojeně si začal prozpěvovat Mecháček 2 a zároveň vesele poskakoval. Ostatní se přidali a v dobré náladě šli dál. Víla chvílemi též hopsala a chvílemi se vznášela.

4.6.2017 v 21:37 | Karma: 21,01 | Přečteno: 203x | Diskuse| Společnost

Radomila Antošová

Pohádka o Víle pralesní, Mecháčcích a Ptakopyskovi. část 2.

Kapitola IV. Setkání průzkumnické výpravy s Vílou a Ptakopyskem. „Tož, to je betelné kocór“, s obdivem zvolal Mecháček 1. „Betelné có, kdo hele?“, nechápavě se zeptal Moula.

25.5.2017 v 13:41 | Karma: 18,88 | Přečteno: 159x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 531x
„Moje maminka ráda běhá a chodí na hory. Moje maminka je hodná. Ráda my kupuje LEGO...“ Cituji přesně, jak to o mě napsal můj tehdy asi 7letý syn, takže před 20 lety. Kromě toho lega to platí stále (hodná ale nejsem pořád:-) Jsem z Ústí n. Labem, z Brna a Ostravy. Mám ráda červené i bílé, čerstvý vzduch a myšlení, pohyb v přírodě, muziku se srdcem. Původní profesí knihovnice, posledních cca 15let mě živí soukromá výuka AJ a překlady.

Mé běžecké motto, ke kterému jsem se proběhala:

Běh je očistný.

A chodecké, ke kterému jsem se prochodila:

Chůze je osvobozující.

 

Seznam rubrik